Podstawa prawna
Filia Domu Pomocy w Spychowie

Wycieczka do Fromborka

25.06.2009 11:32:41

„Pamiętaj, nas jest troje, ja, ty i choroba. Ty musisz być po mojej stronie. We dwóch będzie nam łatwiej zwalczyć tę jedną. Ale jeśli ty sprzymierzysz się z nią - wtedy ja jeden nie dam wam obojgu rady.„

Abul Fardż

W Domu Pomocy Społecznej w Szczytnie odbywa się wiele imprez kulturalnych, jednak najbardziej wyczekiwane są wycieczki i różnego rodzaju wyjazdy organizowane w ramach zajęć integracyjnych.

Już w kwietniu rozpoczęły się pierwsze przygotowywania do wycieczki. Zorganizowano zebranie z mieszkańcami DPS – u, na którym ustalono trasę wycieczki oraz wszystkie szczegóły z nią związane.

18 czerwca o godz.8.00 po uprzednim spakowaniu niezbędnego prowiantu wyruszyliśmy autokarem w drogę.

Podczas podróży pani przewodnik Barbara Barańska  szczegółowo opowiadała historię Warmii i Mazur. Pierwszy przystanek na trasie naszej wycieczki miał miejsce w Lidzbarku Warmińskim – mieście pracy Mikołaja Kopernika. Zwiedzanie rozpoczęliśmy  od prawdziwego klejnotu wśród polskich zabytków – Zamku Biskupów Warmińskich. Zamek ten jest zabytkiem klasy „0” zaliczany do najważniejszych i najlepiej zachowanych gotyckich  zamków w Polsce. Przez wiele wieków Zamek był rezydencją  biskupów, a obecnie mieści się w nim Muzeum Warmińskie. Sale zamkowe zachwyciły , nas swoim pięknem i oprawą architektoniczną. Pani przewodnik bardzo szczegółowo omawiała każdą z osobna, odpowiadając zarazem na pytania naszych podopiecznych. Pełni wrażeń i uczucia błogości po wyjściu z Zamku powędrowaliśmy na krótki odpoczynek, zjedliśmy wcześniej przygotowany posiłek, aby pełni sił ruszyć w dalszą trasę.

Kolejnym miejscem gdzie postanowiliśmy się zatrzymać był Frombork – miasto pełne tajemniczego uroku. Od końca XIII stulecia siedziba katedry i kapituły warmińskiej. Średniowieczna katedra – to wyjątkowy obiekt  architektoniczny, wszyscy byliśmy pod wrażeniem jej wystroju wnętrza , zespołu szesnastu ołtarzy oraz innych gotyckich detali. Mieliśmy dużo szczęścia ponieważ mogliśmy wysłuchać muzyki organowej. To miejsce zadumy , modlitwy

i refleksji na długo pozostanie w naszej pamięci.

Po wyjściu z katedry udaliśmy się w drogę powrotną, podczas której zatrzymaliśmy się w kolejnej warmińskiej miejscowości – Pieniężnie. Pieniężno- to małe miasteczko, które żyje swoim rytmem, zdaje się, że ludzie nie spieszą się nigdzie, dzień płynie wolno rytmem, a cisza rozbrzmiewa w uszach. To niesamowite wspaniałe miejsce urzekło naszych wycieczkowiczów. Nie docenilibyśmy bogactwa Warmii bez odwiedzenia pieniężnieńskiego muzeum, którego nie można pominąć.

W muzeum Misyjno-Etnograficznym Księży Werbistów mogliśmy obejrzeć obiekty związane z kulturą, religiami oraz chrześcijaństwem krajów w których pracują misjonarze werbiści. Zobaczyliśmy dorobek duchowy  i materialny ludów: Chin, Japonii, Filipin, Indii, Indonezji, Papui, Nowej Gwinei oraz krajów Afryki i Ameryki. Dalsza podróż powrotna mimo zmęczenia przebiegła w miłej spokojnej atmosferze. Wrażenia jakie wywarła wycieczka są do dnia dzisiejszego tematem rozmów, co utwierdziło kierownictwo DPS w przekonaniu o słuszności podejmowania takich działań.